
1

Indian
Chronicles

Subsequent 
investigation: Deep 
dive into a 15-year 
operation targeting 
the EU and UN to 

serve Indian interests

Fake media 
in Brussels 
and Geneva 

+550 website 
domain names 
registered

Resurrection of dead 
people, media and 
NGOs

Impersonation of 
EU institutions

Direct control 
of +10 NGOs 
accredited to 
the UN Human 
Rights Council

+750 fake 
media in 116 
countries

Involvement 
of Members of 
the European 
Parliament

Fake 
journalists

Maximisation of 
negative content 
about Indian 
adversaries

An investigation by 
Gary Machado, Alexandre Alaphilippe, Roman 

Adamczyk and Antoine Grégoire

15-year 
operation, 
since 2005

Identity 
theft



2

This report is dedicated to the memory of Professor Louis B. Sohn, considered as the 
“grandfather of international human rights law in the United States”, whose name has 
been hijacked by the malicious actors depicted in this report. 

“Professor Thomas Buergenthal, former Judge and President of the Inter-American 
Court of Human Rights has described Sohn’s teaching style:

“As a teacher, Louis Sohn never imposed his views on us, except his belief that 
legal scholarship had to be rigorous, sound, and imaginative. He would send 
us back to the library with that twinkle in his eye “to do more library detective 
work”, as he called it, citing from memory at least a dozen more sources we 
had overlooked. Oh, how many a time since then have I rechecked my sources 
one more time!” 1

We also would like to thank our colleagues, friends and families who bear with us once 
we go down the rabbit hole – mornings, afternoons, evenings, nights, and weekends. 
Thank you for your never ending support. 

With Graphika’s agreement, we reproduce here a message that was shared in their 
must-read report on “Secondary Infektion”. 2

Dedication

The authors dedicate this report to the growing community of online 
investigators of information operations on social media around the world. 
Whether working as journalists, researchers, analysts, and site integrity/trust 
and safety teams at the tech platforms, as academics, or as private citizens, 
their dedication, creativity, enthusiasm, courage, and humor are a constant 
inspiration to dig deeper and document rigorously. Thank you for going down 
the rabbit hole with us: knowing that you’re reading and riding along makes 
the pursuit worthwhile!

1  	 Louis Sohn: Grandfather of International Human Rights Law in the United States, Jo M. Pasqualucci , citing Buergenthal 
- https://perma.cc/2S6S-PFFA
2	 https://secondaryinfektion.org/report/secondary-infektion-at-a-glance/

Professor Louis B. Sohn
(1914-2006)



3

	  Foreword

The vast network of fake media outlets, think tanks and NGOs serving Indian interests 
we uncovered in 2019 took a hit, but it’s still around. EP Today is gone, but it now lives 
through the 2020-born EU Chronicle, an opaque, self-proclaimed Brussels-based 
independent media. Moreover, we uncovered how, for 15 years, the UN Human Rights 
Council has been abused by a network of coordinated NGOs serving Indian interests. 
We decided to reopen our investigation, and named  it “Indian Chronicles”.

Members of our team all share a common trait: an eye for the fake and a drive to uncover 
it. But never before in our investigations have we been so astonished at the multiplication 
of layers of fake. Indian Chronicles resurrected dead media, dead think-tanks and 
NGOs. It even resurrected dead people. The actors behind this operation hijacked the 
names of others and tried to impersonate regular media and press agencies such as the 

EU Observer, The Economist 
and Voice of America. They used 
the letterhead of the European 
Parliament; registered websites 
under avatars with fake phone 
numbers; and provided fake 
addresses to the United Nations. 

Indian Chronicles also organised supposedly multi-stakeholder events where – in 
essence – everyone speaking was tied to them. They misappropriated the picture of 
a former UK Government Minister and BBC Director on Facebook, registered the 
names of deceased persons to attend events five years after their death, and invented 
dozens of journalist identities. They used layers of fake media that would quote and 
republish one another. They used politicians who genuinely wanted to defend women 
or minority rights to ultimately serve geopolitical interests, and gave a platform to far-
right politicians when their objectives converged. 

Even our full report does not mention everything we uncovered, and it is with regret, 
but for the sake of legibility, that we had to leave many other findings aside. 

Ironically, this level of fakery may be the very reason why the operation could last for so 
long: how could anyone imagine that this is even possible?

The EU DisinfoLab team

“Indian Chronicles” – the name we gave to this 
operation – resurrected dead media, dead think-
tanks and NGOs. It even resurrected dead people



4

About our drive

Every investigation sees disinformation researchers faced with similar questions: Why did you 
work on disinformation from this and not that country? Are you funded by the enemy of my 
country? Do you realise that when investigating this matter, you are considering only one side 
of disinformation? Why don’t you study the other side? 

The fact is, we never intended to work on South-Asia related matters. It all began when we 
read a publication by the European External Action Service (EEAS) about EP Today  syndicating 
content from RT. And this led us to publish these two investigations. 

“Learn about 
the news in 
a way you 
never have 
before. Walk 
into a world 
of knowledge, 
wisdom and 
truth”-

EUChronicle.com

Keeping the record straight

We are well aware – as it is the case for every investigation – that our 
work will be used and recuperated by those who have an interest in 
seeing it published. In this case, probably Pakistani authorities. 

Let us bear in mind that it is not because one side uses dodgy influence 
campaigns that the other side does not: A simple Google search will 
lead you to read about inauthentic behaviours supporting Pakistani 
interests. 

More importantly, our investigation is in no way a judgement of the 
situation of human rights in Pakistan, nor should it serve to undermine 
the credibility of minority movements in Pakistan. Our report simply 
shines a light on how Indian stakeholders have used these issues to 
serve their own interests. We are convinced that “there is no such 
thing as good disinformation”, and we would agree with a key actor 
of Indian Chronicles – namely Madi Sharma – who recently tweeted: 
“Your ethical muscle grows stronger every time you choose right over 
wrong.”

Get to know more

The present study reopens and builds upon our previous work, which is documented in our report 
“Influencing policymakers with fake media outlets, an investigation into a pro-Indian influence network”. 
While we encourage readers to consult the first investigation before diving into this one, we provide a 
short summary below.

The information provided in this executive summary is detailed in the full report and our previous report 
on EP Today. We encourage you to read both reports for a full comprehension of this investigation. For any 
specific information request, please contact the EU DisinfoLab.



5

Content

Catching up: Our 2019 investigation

Indian Chronicles: Case reopened

Advocacy in Geneva: Outside and inside the 
United Nations’ Human Rights Council

Lobbying in Brussels: Using Members of the 
European Parliament via an online EU affairs 
honeypot

The role of ANI: Repackaging and amplifying 
the content produced in Brussels and Geneva

Resurrection of UN-accredited NGOs and the 
hijacking of causes

Summary of the 15-year influence operation

Indian Chronicles and EP Today: the same 
modus operandi

Massive online and offline presence

Policy recommendations

6

7

9

10

11

14

16

17

17

19



6

Catching up: our 2019 investigation
Last year, we uncovered a network of 265 fake media in 65 countries reproducing negative content 
about Pakistan online. This network was created by malicious actors who were behind “EP Today”, a 
fake European Parliament magazine active in Brussels since 2006.  

The self-proclaimed “magazine for the European Parliament in Brussels” was serving as 
a “honeypot” for Members of the European Parliament (MEPs) and other politicians 
who could use it to publish their views – particularly those views that would serve 
Indian interests and undermine Pakistan. Some of these MEPs and other politicians 

attended United Nations side-events, press conferences and demonstrations in 
Geneva organised by minority-rights NGOs all set-up by the same actors, such as the 
European Organization for Pakistani Minorities. 

Another fake media, the “Times of Geneva” – along with an equally fake, allegedly 
Geneva-based press agency called 4 News Agency – would then produce written and 
video content. This content was reused online by NGOs and disseminated via the 

global fake media network and/or via an Indian press agency (ANI). 

This operation was attributed to the New-Delhi based Srivastava Group which – in 
partnership with the Women’s Economic and Social Think-Tank (WESTT) – sponsored the 

trip of 27 MEPs to visit Kashmir and met with India’s Prime Minister Narendra Modi.

Indian 
Chronicles

and 10+ other 
fake NGOs

...and other 
think tanks 

& lobbies

Members of 
the European 

Parliament

500+ fake media 
outlets Indian Media

United Nations

Asian News 
International

CSOP



7

Indian Chronicles: Case 
reopened

During our previous investigation, we decided to leave some of the websites, domain 
names and associated email addresses that deserved a closer look for later. Over the 
last months, we took a deeper dive, with a specific focus on the Commission to Study the 
Organization of Peace (CSOP). 

We soon realised that this US-based NGO – accredited to the United Nations Economic 
and Social Council (ECOSOC) – had become inactive in the late 1970s before being 

resurrected in 2005. Its 
identity had been hijacked 
by the same actors depicted 
in our first investigation. 
Shockingly, we discovered 
that the organisation had not 
only been revived. Its former 

Chairman and “grandfather of international law in the US”, Louis B. Sohn, who passed 
away in 2006, seemingly attended a UN Human Rights Council meeting in 2007 and 
participated in an event organised by “Friends of Gilgit-Baltistan” in Washington D.C. 
in 2011.

Louis B. Sohn, who passed away in 2006, 
seemingly attended a UN Human Rights Council 
meeting in 2007

Page 71



8

Indian Chronicles in a nutshell

116
covered  

countries

750+
fake media outlets 
picking up content

FAKE 
PERSONAS 

registering 
domain  
names

FAKE 
EDITORS AND 
JOURNALISTS 550+

domain names

IDENTITY 
THEFT

1 miraculously revived person

10+
UN-Accredited  

NGOs



9

From then on, we uncovered an entire network of coordinated UN-accredited NGOs 
promoting Indian interests and criticizing Pakistan repeatedly. We could tie at least 10 
of them directly to the Srivastava family, with several other dubious NGOs pushing the 
same messages. 

These UN-accredited NGOs work in coordination with non-accredited think-tanks 
and minority-rights NGOs in Brussels and Geneva. Several of them – like the European 
Organization for Pakistani Minorities (EOPM), Baluchistan House and the South Asia 
Democratic Forum (SADF) – were directly but opaquely created by the Srivastava 
group. In Geneva, these think-tanks and NGOs are in charge of lobbying,  organising 
demonstrations and speaking during press conferences and UN side-events. They were 
repeatedly given the floor at the UN on behalf of the accredited organisations.

Senge Sering 
Center for Environmental and Management Studies

Senge H Sering 
Director, Institute of Gilgit Baltistan Studies

Yoana Barakova 
Research Analyst, EFSAS

Yoana Barakova 
United Schools International

Ani-cadabra !

UN Human Rights Council ANI coverage

Advocacy in Geneva: outside 
and inside the United Nations 
Human Rights Council



10

The organisations created by the Srivastava Group in Brussels organised trips for 
Members of the European Parliament (MEPs) to Kashmir, Bangladesh and the Maldives. 
Some of these trips led to much institutional controversy, as the delegations of MEPs 
were often presented as official EU delegations when they were in fact not travelling on 
behalf of the Parliament.

The actors orchestrating Indian Chronicles are directly tied – and again not at all 
transparently –  to the creation of three informal groups in the European Parliament, 

namely the “South Asia 
Peace Forum”, the “Baloch 
Forum” and “Friends of 
Gilgit-Baltistan”. They have 
organised press conferences 
and events within and in front 
of the European Parliament.

Organisations like WESTT – the Women Economic and Social Think-Tank – have drafted 
and suggested parliamentary questions to the European Commission, along with 
articles for fake EU magazines such as EP Today. These served as a honeypot to attract 
a growing number of MEPs into a pro-India and anti-Pakistan discourse, often using 
causes such as minorities rights and women’s rights as an entry point.

This is how we uncovered EU Chronicle – the new “EP Today”. A new fake media with 
fake journalists supposedly covering European affairs, yet essentially providing a 
platform for MEPs to sign pro-Indian articles. In less than 6 months of existence, already 
11 MEPs  have written or endorsed op-eds at a remarkably high pace for EU Chronicle. 

Delegations of MEPs were often presented as 
official EU delegations when they were in fact not 
travelling on behalf of the Parliament

Lobbying in Brussels: Using 
Members of the European 
Parliament through an 
online EU affairs honeypot



11

FROM INDIVIDUAL 
MEP STATEMENTS 
ON EU CHRONICLE 
to EU Positions... 
How INDIAN NEWS 
COVERAGE HAS 
BEEN PUTTING 
WORDS INTO the 
EU's MOUTH

Coverage by: ANI
Fact: Henri Malosse exaggerating his level of power

Coverage by: DNA
Fact: Not an official delegation

Coverage by: The Economic Times
Fact: Statement by a single MEP

Coverage by: DNA
Fact: Statement by a single MEP

But that’s not all...

While we could not cover all of them in this 
second investigation, Indian Chronicles 
also created a number of obscure 
companies in Canada as well as fake 
media targeting South-Asian populations,  
were involved in demonstrations in New 
York, created fake media in Bangladesh 
and in the Maldives. They impersonated 
a number of African human rights NGOs 
and created several lobbying agencies 
targeting EU Institutions. Clearly, this 
15-year operation was active on several 
continents.

Terrorists in India not coming from 
moon: European Union Parliament on 
Pakistan

European lawmakers to slap economic 

embargo on Maldives

EU delegation in Kashmir: 
Parliamentarians say most terrorists 
in J&K were from Pakistan

European Parliament 

backs Indian Army’s 

surgical strikes on PoK



12

Back to EU Chronicle. The only valuable coverage these op-eds receive, comes from an immediate 
repackaging by an Indian press agency named ANI (Asian News International), often quoting 
these op-eds as genuine articles from “independent media EU Chronicle”. Without Times of 
Geneva and 4 News Agency which stopped their activities following our previous investigation, 
ANI – which is considered as one of the biggest news agencies in India and the largest television 
agency of India – remains the only press agency to extensively cover the activities of dubious 
NGOs in Geneva. 

The coverage – and often distortion – by ANI of the content produced in Brussels and Geneva led 
us to the Big News Network and the World News Network – an entire network of 500+ fake local 
media in 95 countries that have helped reproduce negative iterations about Pakistan (or China). 
We also realised that the content produced was primarily targeted at Indian nationals, with an 
extensive coverage of these barely known “media”, MEPs and “NGOs” in Europe.

Essentially, our investigation details how the activities of a fake zombie-NGO and that of a fake 
specialised media can be repackaged, distorted and amplified by malicious actors to influence or 
disinform globally, using loopholes in international institutions and online search engines. 

FrOM EU CHRONICLE TO the big news network via ani: 
following the distortion chain

On 17 September 2020, an article is published  in EU 
Chronicle about a letter sent by several MEPs. The letter 
was sent to “the President of the European Council Charles 
Michel, the President of the European Commission Ursula 
von der Leyen, the Chancellor of Germany Angela Merkel 
and to the President of France Emmanuel Macron. It 
requests that the European Union  meaningfully addresses, 
through strong action, China’s Human Rights atrocities at 
the EU-China Summit”. 

It is important to keep in mind that this is simply a letter 
signed by a group of individual MEPs, and this is not an 
official position of the European Parliament. The article 
is titled rather in a soft manner: “Meaningful address 
and strong action needed against China’s human rights 
atrocities”. 

Step  
1

The article by EU Chronicle is then 
covered by ANI, and retitled with a 
slightly harder tone: “Members of the 
European Parliament urge EU to take 
strong action on China for Human Rights 
Violation”.

Step  
2

The role of ANI: 
Repackaging and amplifying 
the content produced in 
Brussels & Geneva



13

The coverage by ANI is then distorted by 
the Big News Network in dozens of fake 
local/regional media and is now titled 
“EU to take strong action on China”, in 
Europenews.net for instance.

To summarize, a simple 
letter by individual MEPs, 
who are free to send any 
letter they want to send, is 
ultimately presented as an 
official position of the EU on 
China

Step  
3

The big copy/paste network

Part of Indian Chronicles’ dissemination operations now revolve around the Big 
News Network, a self-proclaimed “news agency” owning more than 450 media 
outlets. While most sites are basically copy-pastes of each other, their content is not 
remarkably original either. Most of the time, the network syndicates content from 
newswire companies, some international media outlets and… the ANI press agency.



14

Resurrection of UN-
accredited NGOs and the 
hijacking of causes

Our investigation led to the finding of 10 UN-accredited NGOs directly controlled by 
the Srivastava Group, which our full report introduces at length. Their common trait? 
The fact that they all rose from the ashes of real NGOs. Indian Chronicles effectively 
benefited from the track record of these organisations while pursuing their own agenda: 
discrediting Pakistan and promoting Indian interests at UN conferences and hearings.  

As we looked into the history of these NGOs, it quickly became clear that the topics and 
issues at their very heart are not much of a concern for Indian Chronicles. The operation 
takes just about any defunct NGO it can find and revives it to promote Indian interests. 
Examples include organisations defending peace, protecting the environment or even... 
promoting canned food. 

Before it ceased to exist in 2007, the Canners International Permanent Committee 
(CIPC) was all about the canning industry. Its reincarnation does not seem so concerned 
with food anymore: It mostly dispatches Geneva-based students to the UN to talk about 
Pakistan, and even organised side events on human rights at the UN.

The WERC was created in the 1970’s in The Hague to “Promote the 
sciences, whether theoretical or applied, of environment improvement 
and resource utilization in whatever system or field they arise”. A 
physical address at the Université Catholique de Louvain in 
Belgium is provided to the UN in 2005, despite the absence of 
any meaningful activity in the 2000s. According to the Union of 
International Associations, the WERC has in fact ceased to exist. 
But that does not prevent it from being “represented” at the 
United Nations.

At the UNHRC, Geneva-based students and Pakistan minorities 
representatives speak on behalf of the WERC, mostly to 
promote India and discredit Pakistan. The WERC even 
organised UN side events on “Peace and Security”  and 
“Human Rights in Pakistan”. Indian Chronicles also used 
the WERC to advance a specific environment-related 
agenda. At the UNHRC in 2018, the Word Sindhi Congress, 
speaking on behalf of WERC, opposed the construction of a 
dam in Pakistan. This was covered by ANI both in an article 
and on Twitter . 

World Environment and 
Resources Council (WERC)



15

Centre for environmental and management 
studies (CEMS)

The year CEMS was created is unknown. What we do know is that it was created in New-Delhi 
and was already active in the 1980s to promote seminars for industrialists and educationalists 
on environmental issues.  We can find traces of an address in New-Delhi, but the current address 
given to the UN is in Canada and leads us to a Regus office .

The domain name linked to the organisation was registered on January 20, 2016 – on the same 
day as the registration of other accredited NGOs domain names. It is also hosted on the same 
IP address than several other Srivastava-owned websites. We can confidently assume that this 
organisation had long become inactive and was  in fact resurrected by Indian Chronicles. 

At the UNHRC, the organisation is also represented either by Geneva-based students or 
by Pakistan minorities representatives, conveying pro-Indian and anti-Pakistan messages. 
The CEMS also organized side events on “human rights in South-Asia”  and “Democracy and 
secularism”  at the UN. 

Interestingly, ANI and the network of fake local media outlets disseminating ANI’s articles 
present the Centre for Environmental and Management Studies as a “UK-based rights group”  
headed by Amjad Ayub Mirza, who is said to be as an “activist from PoK” (Pakistan-occupied 
Kashmir). Amjad Ayub Mirza presents himself as the Executive Director of the NGO and as a 
Consultant for the “Jammu Kashmir Peace and Development Institute.” He is also featured in 
many articles of the ANI News agency.

The core theme of the original NGO – 
environment - was hijacked by Indian 
Chronicles to undermine Pakistan. 
Here is a solid example: “Under 
CPEC our rivers are being diverted 
for hydropower projects and these 
projects are causing water shortages. 
The projects would forever destroy 
the ecology of our region. Scores of 
young men from Gilgit-Baltistan are 
serving 70-90 years of imprisonment 
for protesting against the plunder of 
our national resources.”

CEMS’ address is registered with Regus in 
Toronto

Amjad Ayub Mirza  
Executive Director of CEMS



16

Overall, our open-source investigation shows that the operation led by the Srivastava 
Group and amplified by ANI began in 2005 and is still ongoing. 

The operation’s mission is to discredit nations in conflict with India in Asia, in particular 
Pakistan but also China to a lesser extent. Its long-term objectives are:

•	 In India, to reinforce pro-Indian and anti-Pakistan (and anti-Chinese) feelings.
•	 Internationally, to consolidate the power and improve the perception of India, to 

damage the reputation of other countries and ultimately benefit from more support 
from international institutions such as the EU and the UN. 

To do so, the operation consists of:

•	 The support to minority and human rights NGOs and think-tanks.
•	 The use of Members of the European Parliament to create a mirage of institutional 

support from European institutions to these minority groups, in favour of Indian 
interests and against Pakistan (and China).

•	 An active presence in Geneva and the United Nations’ Human Rights Council 
through:

	̓ 	side-events and demonstrations in support of minority rights; 
	̓ impersonation of extinguished UN-accredited NGOs or use of speaking slots 

reserved to various NGOs whose original missions seem totally unrelated.
•	 The creation of fake media in Brussels, Geneva and across the world, as well as 

the repackaging and dissemination of content via ANI and obscure local media 
networks – at least in 97 countries - to multiply the repetition of online negative 
content about countries in conflict with India, in particular Pakistan.

User manual: How 
to create a fake 
media organisation
One could think creating an ecosystem of the 
fake as huge as Indian Chronicles would be very 

difficult, if not impossible to pull 
out. But fear not! If there is 
one thing we learned from our 
investigation, it’s that pretty 
much anyone can do it. You 
just need to follow these few 
steps, and always remember 
the motto: Fake it until you can 
do it!

Find a good 
name. Pick 

the name of 
a defunct 

newspaper or 
try to think 

of something 
catchy!

Call REGUS 
to request a 
virtual office 

and be provided 
with an offcial 

address

Set up your 
website. Don’t 

forget to mention 
your strong ethical 

standards while 
being careful not 

to disclose any 
name to protect 

the independence 
of your journalists.

Summary of the 15-year 
influence operation



17

By the way, 
did you think 

about inventing 
fake names for 

journalists? Hurry 
up!

Copy paste as 
much content 

as you can from 
legitimate sources. 
It will make it look 
like you have a big 

newsroom. EU 
Chronicle tip: don’t 

forget to copy 
paste the whole 
content and not 

only half of it!

Copy paste also 
privacy policies, 

legal mentions, etc. 
You’re not a real 
organisation, so 
who cares about 

regulations like the 
GDPR!

Set up your Twitter 
account. Use some 

fake accounts to 
retweet you or 
hire troll farms, 
they will gladly 

help you!

You’re good 
to go! Contact 
policy makers 

and make them 
believe you’re a 
big independent 
media platform.

As in our first investigation, we could observe these patterns:

•	 Extensive use of student interns, here speaking at the United Nations on behalf of one 
or more of these NGOs;

•	 Resurrection of shuttered organisations (NGOs, media) and deceased persons (Louis 
B. Sohn);

•	 Use of Regus virtual office addresses or simply fake addresses whenever an 
address was needed;

•	 Misleading representation of the views of individual MEPs as general 
support or official position from the European Union;

•	 Maximisation of negative content about Pakistan online, primarily 
using a network of fake local media across the world. 

Indian Chronicles and EP Today: 
the same modus operandi



18

Rita Storen

EU CHRONICLE

NEWS FROM THE EUROPEAN UNION

Bot & Wannabe journalist

A day in Rita Storen's shoes:  
life as an EU 
Chronicle“journalist”

We used the time stamps of EU Chronicle’s source code to 
reconstruct the typical working day of Rita Storen, one of the main 
contributors to EU Chronicle.

00:09

00:19

02:19

08:09

08:19

16:19

18:39

Rita starts her shift in the middle of the night. 
First task of the day: publishing a press release 
titled “MEPs warn of attempts by some EU 
countries to silence and subdue critical media”. 
Rita is probably a bit sleepy, as she does not 
finish writing her article and unfortunately 
truncates it in the middle of a sentence.

Ten minutes later, Rita publishes a very brief 
piece about the “29th User Group Meeting at 
EUIPO”. So brief in fact that it is composed of 
one sentence, in total.

Rita had a few cups of coffee. She is now fully 
awaken and publishes another press release 
titled “European values: COVID-19 emergency 
measures pose a “risk of abuse of power”. Mission 
accomplished: this time the Press Release is 
entirely reproduced from its original source.

Rita publishes again a press release: ‘Not 
there yet’: Rule of law conditionality trilogues 
continue”. Four lines, and a sentence ending 
halfway through. But let’s be honest, it was a 
rough night.

Frustrated by this new mistake, Rita reconvenes 
herself and publishes an article inviting readers 
to a “Video conference of economics and finance 
ministers of 4 November 2020”, and informing 
them of a press briefing that will take place on 30 
October 2020 at 14:00. Unfortunately, she does 
not provide any links or useful information.

After getting some rest in the open space of the 
EU Chronicle newsroom (maybe playing table 
soccer, who knows?), Rita is back at her desk and 
publishes a very anti-clickbait story: “133/2020: 
28 October 2020 – Judgment of the Court of 
Justice in Case C-321/19” . Probably too proud 
of her title, she unfortunately forgets to add all 
the content and the article cuts – yet again –   in 
the middle of a sentence.

Last stretch of the day: One more article and Rita 
can go home. She publishes her last story titled 
“Latvia: EIB supports ALTUM to help Latvian 
businesses”. The piece is fully copy-pasted and even 
contains a picture to illustrate the content. Good 
job Rita!



19

The actors behind EP Today and EU Chronicle registered 550+ domain names of 
NGOs, think-tanks, media, European Parliament informal groups, religious and Imam 
organizations, obscure publishing companies and public personalities. A non-negligeable 
proportion of domain names were bought in the context of the cyberwarfare with 
Pakistan, to cybersquat on domains that Pakistan might later wish to use.

Every researcher working on disinformation is confronted by the issue of measuring 
the impact of a disinformation campaign. Indian Chronicles’ 15-year operation certainly 
does not disappoint in this regard. It has supported:

•	 Several demonstrations in Brussels and Geneva;
•	 The display of “free Baluchistan” posters across Geneva;
•	 The organisation of several events inside the European Parliament;
•	 The creation of support groups within the European Parliament;
•	 The influencing of European and International policy making;
•	 The convocation of the Swiss ambassador in Pakistan by the Pakistani government;
•	 The trips of delegations of Members of the European Parliament to Bangladesh, the 

Maldives and Kashmir that led to much controversy in Brussels. 

Massive online and offline 
presence



20

The ABCD of Indian Chronicles”

Ever heard of the disinformation ABC? 

In a paper released in September 2019, Camille François, Graphika’s Chief 
Innovation Officer, said there are three key vectors for viral deception: 
manipulative Actors, deceptive Behaviour, and harmful Content. To these EU 
DisinfoLab added the D, standing for information Distribution.

The Indian Chronicles network is a perfect illustration of the ABCD 
disinformation framework, as you can see below:

Indian 
Chronicles

Lobbying 
MEPs

Setting 
up 

dubious 
think 
tanks

Reviving 
UN HRC 

NGOs

Setting 
up local 

fake 
media

Op-Eds, written 
parliamentary 

questions, 
individual 

statements 

Visits / Events / 
Demonstrations

Speaking slots at 
the UN

Coverage by 
Fake Media: 
EP Today, EU 

Chronicle, Times 
of Geneva, 

4NewsAgency

Coverage by 
ANI – content 

laundering

Distribution via fake local media 
networks

Distribution via ANI’s network in 
India

ACTORS

BEHAVIOUR

CONTENT

DISTRIBUTION



21

	  Policy recommendations

We are alarmed to see the continuation of Indian Chronicles  which – despite our first 
report and wide press coverage – has pursued its 15-year long operation and even 
recently launched EU Chronicle, a fake EU outlet. This should serve as a call to action 
for decision-makers to put in place a relevant framework to sanction actors engaging 
in disinformation and abusing international institutions. It is possible that the absence 
of messages from the institutions affected by Indian Chronicles provided the space 
and opportunity for the operation to reinvent itself and to continue doing “more of the 
same”.

It is also our belief that the possibility for malicious actors to abuse search engines by 
reproducing the same content hundreds of times should also be challenged.

Our investigation relied heavily on the analysis of websites and domain names, rather 
than online platforms. Much of what we uncovered could be found thanks to website 
domain names registration history and because many websites of Indian Chronicles 
were created at a time when malicious actors were less concerned with privacy.
 
Nowadays, malicious actors register domain names and create websites anonymously, 
making detection more difficult. The regulatory discussion on data transparency 
from platforms now taking place should be broadened to include greater scrutiny of 
domain names. Domain name information is critical for disinformation researchers; we 
therefore advocate for sufficient transparency for researchers investigating malicious 
domains. We also urge the domain name industry to seriously reflect on this kind of 
fraudulent, disinforming behaviour as technical abuse of the domain name system.



22

www.disinfo.eu

You liked this 
executive summary? 

Please check out our full report 
on www.indianchronciles.eu

(the typo is intentional!)

An investigation by 
Gary Machado, Alexandre Alaphilippe, Roman 

Adamczyk and Antoine Grégoire

With the contribution of Thomas Grandjouan, 
Claire Pershan and Francesco Poldi.

Report designed by Fastlane.


